Repertoár
Tancmuzika a Bláznivá polka
Tancmuzika vychází z knihy Přísloví, II. dílu sbírky České národní písně a tance Čeňka Holase a dvou známých českých lidových písní Já jsem muzikant a Stála basa u primasa. Taneční složka souboru Gaudeamus VŠE se zde prezentuje v jiném než zaběhnutém pojetí zpracovaní lidového tance. Nepřišla muzika, tak ke ztvárnění muziky (bez muziky) využívá voice-bandů a rytmických vazeb společně s dráždivou konfrontací mezi muži a ženami.
Ve druhé části, zvané Bláznivá polka, jsme se zaměřili především na zúročení metodických nácviků s choreografem Davidem Mikulou směřovaných na různé typy zvedaček. Kontrastem a zároveň pojítkem s první polovinou jsou již zmiňované písně, tentokrát již zahrané živou muzikou, které v temperamentní a originální úpravě zpracoval David Slouka.
Soubor získal na Tvurčí taneční dílně -přehlídce choreografii v Jihlavě 2022 Zvláštní ocenění. za nápaditou kompozici založenou na souhře hudby, voice-bandu a tance
Choreografie: David Mikula
Hudební úprava: David Slouka, voice-bandy David Mikula
Kostýmy: z fundusu souboru sestavila Jana Úlovcová
Dramaturgický záměr: Věra Fenclová
Datum premiéry : 11.12.2021,
Místo premiéry: Divadlo U Hasičů
Délka v min: 7:30
Z úsměvů pana Lady
Choreografie: Alena Skálová, nově nastudovala Věra Fenclová
Hudba: Josef Krček a Jaroslav Krček
Texty písní: Vladimír Merhaut (Sladovnický polonéz)
Výtvarník: Helena Pěkná (nové kostýmy)
Asistent výtvarníka: Zdislava Kasalová st.
Datum premiéry: 8.12.2018
Místo premiéry: Divadlo U Hasičů, Praha
Délka v min.: 17
Nové nastudování choreografie Aleny Skálové, kterou připravila s autorem hudby Josefem Krčkem pro svůj tehdejší soubor Chorea Bohemica. Josef Krček přepsal hudbu pro nástrojové složení muziky Gaudeamus VŠE, doprovod zajíců pak nově připravil Marek Janata.
Premiéra části pořadu: 7.12. 2013 Divadlo U Hasičů, Praha
Měla žena muže
Choreografie: Jana Úlovcová
Hudba: Milan Buňata
Výtvarník: Jan Úlovec
Datum premiéry: 6.5.2017
Místo premiéry: Tuchlovická pouť 2017
Délka v min.: 3
Měla žena muže, ten se smrti bál, proto celý týden doma nebýval, v hospodě býval. Rozpustilá choreografie vychází z textu písně. Je závěrečnou prací dvouletého studia Školy folklorních tradic, kterou pořádá ÚLK Strážnice a NIPOS Artama.
Mazurka z Košíř
Choreografie: Věra Fenclová
Hudba: Zdeněk Vejvoda
Datum premiéry: 24.6.2016
Místo premiéry: Strážnice
Délka v min.: 4
Choreografie na taneční píseň Kdo chce být starostou v Malešici (se známou melodií Kdyby se dřeváčky šněrovaly), zapsanou Františkem Homolkou a uvedenou ve sbírce Lidové písně z Prahy.
Jak živ jsem si nepomyslel z Libně, O vdavekchtivých ženských
Choreografie: Jiří Kocourek, Věra Fenclová
Hudba: Milan Buňata
Datum premiéry: 18.6.2016
Místo premiéry: Městečko open air, Přerov nad Labem
Délka v min.: 5
V lidových písních se méně setkáme s tím, že ona nechá jeho, v životě však běžně. V publikaci „Lidové písně z Prahy ve sbírce Františka Homolky“ končí textem „Jak živ jsem si nepomyslel, že já Tvůj nebudu“ píseň, která inspirovala k následující choreografii. Co bylo důvodem rozchodu? Jiný mládenec, nedostatek souladu, mladická nerozvážnost, zákaz rodičů, rozdíl věků, nedostatek zkušeností… o tom se v písni nic neříká a je na každém, jak si představí. Stejně tak rozmýšleli důvody rozchodu i autoři ukázky. Píseň k navazující choreografii ženských pak našli v časopise Český lid.
Staropražské tance
Choreografie: Ján Novenko, doplnila Věra Fenclová
Hudba: Miroslav Císař, doplnil Marek Janata
Výtvarník: Věra Novenková, doplněno od členů souboru
Datum premiéry: 7.5.2016
Místo premiéry: Tuchlovice
Délka v min.: 7
Choreografie Staropražské tance vznikla pro Strážnici 2016 rekonstrukcí a doplněním staršího úspěšného souborového čísla. Bylo docela náročné přepnout z obkročáků, polek, mateníků do oněch let, kdy se tančil paták, potápka, zněly písně Na Pankráci, na malým vršíčku, na Břežanku do Vršovic chodili pardálové a kdy, jak v knize „Zábava a slavnosti Staré Prahy“ uvádí Zdenek Míka, že popularitu získal „egyptský“ pochod Karla Pospíšila Bai-kai-lai, zpívaný během jubilejní výstavy roku 1908 a nazvaný podle stolní společnosti, která se tam scházela ve výstavní restauraci U Slona.
Chodské tance
Choreografie: Tomáš a Kateřina Jehličkovi
Hudba: Josef Kuneš
Datum premiéry: 7.5.2016
Místo premiéry: Tuchlovice
Délka v min.: 5
Chodská kolečka, polka, mateníky obsahuje ukázka chodských tanců. Číslo doplňuje souborové choreografie Po prádle, Jarní dívčí tance.
Na den svatého Martina
Choreografie: Věra Fenclová a členové souboru
Režie: Věra Fenclová, Josef Krček
Hudba: Josef Krček
Výtvarník: Jana a Jan Úlovcovi
Datum premiéry: 12.12.2015
Místo premiéry: Divadlo U Hasičů
Délka v min.: 10
Průvod s lucerničkami a zvony, modlitba, kterou ruší husy, koleda mnichů, koulovačka, rozdání peněz chase, potancování a odchod za další službou. Inspirací k choreografii Na den sv. Martina byl obrázek a píseň mnichů v knížce Putování do Betléma výtvarnice Renaty Fučíkové a muzikanta Josefa Krčka. Zimní nálada a vybrané svatomartinské zvyky dávaly pak možnost pohybového zpracování, práce s výrazem a propojení hudební, taneční a pěvecké složky souboru.
Ohlédnutí
Choreografie: Jiří Pitter
Hudba: Marek Janata
Výtvarník: Helena Pěkná z fundusu souboru, kroj nejstaršího páru Jan Úlovec
Datum premiéry: 9.5.2015
Místo premiéry: Tuchlovická pouť 2015
Délka v min.: 5
Tancem tří generací, které se na scéně prolínají, si choreograf připomíná léta svého tancování od mládí po dnešek. Tanec nazval Ohlédnutí. Výchozím materiálem mu byly jižní Čechy. V roce 2017 přijal nabídku a na vánočním večeru souboru zatančil se svou ženou Milenou nejstarší pár.
Legenda o Marii a hříšné duši
Choreografie: Jan Malík
Hudba: Zdeněk Vejvoda
Výtvarník: Helena Pěkná
Datum premiéry: 8.11.2014
Místo premiéry: Jihlava, přehlídka choreografií
Délka v min.: 8
Hudebně taneční kompozice volně inspirovaná motivikou a interpretační tradicí lidových balad i poetikou a výrazovými prostředky tradičního lidového divadla. Hudební zpracování je ohlasem oblíbených postupů pozdního „kantorského“ baroka.
Lucie… Ó, jak je strašlivá!
Choreografie: Jan Malík
Hudba: Zdeněk Vejvoda
Výtvarník: Helena Pěkná
Datum premiéry: 18.10.2014
Místo premiéry: Divadlo Alfa, Plzeň
Délka v min.: 10
Přízračná atmosféra i humor adventní obchůzky s koledou v předvečer svátku sv. Lucie ve scénickém zpracování, které vedle lidových motivů využívá prostředků výrazového tance. Jednotícím principem je pokročilá práce s časem, hudebním i pohybovým rytmem, výrazem a propojení hudební a taneční složky souboru.
Pastýřské zaříkání
Choreografie: Alena Skálová, rekonstrukce: Věra Fenclová
Hudba: Pavel Jurkovič, Jaroslav Krček, rekonstrukce: Marek Janata
Výtvarník: Helena Pěkná
Datum premiéry: 28.6.2013
Místo premiéry: Strážnice 2013
Délka v min.: 5
Choreografie Aleny Skálové z roku 1979, kterou připravila pro svůj tehdejší soubor Chorea Bohemica byla rekonstruována na požádání Martina Packa pro pořad Magická zahrada, jehož byl na Strážnici 2013 autorem. V souboru Chorea Bohemica byla součástí pořadu Jarní pastorále. „Pastýřské zaříkání nese na sobě znamení prastarých pověr a magie, ale ukazuje i lidskou vůli a schopnost bránit se zlým silám – komentář programu“ uvádí se k této choreografii v knize Alena Skálová – fenomén choreografie.
Má panenko rozmilá
Námět: Jiří Pitter
Choreografie: Jiří Pitter
Hudba: Marek Janata
Výtvarník: Helena Pěkná
Asistent výtvarníka: Zdislava Kasalová
Datum premiéry: 9.5.2010
Místo premiéry: Tuchlovice
Délka v min.: 11
Autora choreografie Jiřího Pittera zaujala píseň Už jsou vojáci za Čimelicí, kterou v rámci spontánní jam session hráli muzikanti Gaudeamu v šatně na Setkání pražských lidových muzik v roce 2009. Jirka nabídl, že připraví pro taneční skupinu Gaudeamu chlapecký tanec, který později rozšířil i o párový tanec inspirovaný jihočeskými koly a stále silnými pocity z tvorby Aleny Skálové. Pro první část bloku jsou použity vojenské písně z pomezí jižních Čech a Prácheňska zapsané Karlem Jaromírem Erbenem, pro druhou část pak kolečkové motivy z pomezí jižních Čech a Vitorazska sebrané Čeňkem Holasem. Kostýmy navrhla Helena Pěkná s využitím krojů a doplňků ze souborového fundusu.
Cestou krajinou
Choreografie: Martin Pacek
Režie: Martin Pacek
Hudba: Zdeněk Vejvoda
Texty písní: Zdeněk Vejvoda
Výtvarník: Agnieszka Pátá
Datum premiéry: 15.3.2009
Místo premiéry: Divadlo v Dlouhé, Praha
Délka v min.: 55
Putování pro všechny, kdo se nebojí objevovat neznámé krajiny okolo sebe i v sobě.
Spor Masopusta s Postem + Karneval
Choreografie: Alena Skálová
Hudba: Jaroslav Krček
Datum premiéry: 4.6.2006
Místo premiéry: Divadlo pod Palmovkou, Praha
Délka v min.: 8
Rekonstrukce tanců z pořadu Bláznův den aneb Alabošský muzikál z repertoáru souboru Chorea Bohemica, premiéra 1971. Pořad na motivy staročeských her na konci masopustního období, po němž následovalo 40 dní půstu. Připravila Věra Fenclová, pohybová spolupráce Tomáš Sychra. Hraje Musica Bohemica, mluví pánové Hlinomaz a Lohniský, Chorea Bohemica. Helena Pěkná částečně rekonstruovala kostýmy Jarmily Hojdové a částečně navrhla a vyrobila nové. Připraveno k nedožitým 80. narozeninám Aleny Skálové.
České tance
Choreografie: Věra Fenclová
Hudba: Marek Janata a Milan Buňata
Výtvarník: Zdislava Kasalová
Datum premiéry: 7.5.2005
Místo premiéry: Tuchlovice
Délka v min.: 12
Samostatný malý blok tří českých tanců (Mateníky, Sousedská, Skočná) připravený pro přehlídku Prameny v roce 2005 v Tuchlovicích. Navazuje, doplňuje blok Východočeské a západočeské písně a tance.
O vojácích a panenkách
Námět: Marek Janata
Scénář: Marek Janata
Hudba: Marek Janata a Milan Buňata
Datum premiéry: 2.11.2004
Místo premiéry: Českobratrská motlitebna na Vinohradech, Praha
Délka v min.: 90
Hudebně pěvecký pořad navazující na Písničky ze čtyř soudků. Tentokrát ze soudku vojenského, inspirovaný též ještě povinnou vojenskou službou Marka Janaty.
Poezie svatojánské noci
Námět: Alena Skálová
Scénář: Věra Fenclová a Jaroslava Šiktancová
Choreografie: Věra Fenclová
Režie: Jaroslava Šiktancová
Hudba: David Slouka
Výtvarník: Helena Pěkná
Asistent výtvarníka: Zdislava Kasalová
Datum premiéry: 1.6.2003
Místo premiéry: Divadlo U Hasičů, Praha
Délka v min.: 24
Lidové obřady, slavené v den, kdy církev světí památku narození sv. Jana Křtitele, sahají do dob předkřesťanských. Byl to obřad na oslavu letního slunovratu, obřad prastarý, společný všem národům indoevropským. Při letním slunovratu se ocitne slunce na výši své moci a je tedy nejvhodnější příležitost vzdát čest jeho velebnosti. Je pochopitelné, že se to nemohlo dít jinak, než uctíváním jeho hmotného obrazu – ohně. Uvedeno pod názvem Svatojánské variace.
Masopustní hra o svatbě
Námět: Martin Pacek, Jakub a Růžena Sršňovi
Scénář: Martin Pacek, Jakub a Růžena Sršňovi
Choreografie: Martin Pacek
Režie: Martin Pacek
Hudba: Jakub a Růžena Sršňovi
Výtvarník: Helena Pěkná
Datum premiéry: 20.11.2001
Místo premiéry: Divadlo U Hasičů, Praha
Délka v min.: 35
Masopustní tradice se udržuje na vesnicích a městečkách i v řadě velkých měst téměř v celé Evropě. Všude má své zvláštnosti, ale i společné rysy – průvody maskovaných lidí, nevázané, rozpustilé, někdy však i škodolibé a zlé veselí. Geneze této obyčejové tradice zůstává ještě stále zahalena tajemstvím. Lákalo nás toto tajemství odkrývat, uchopit tento zajímavý útvar po našem, najít v něm nejen minulost, ale i to, co kontinuálně pokračuje, tedy příběh věčný, nikdy nekončící. Příběh o lidských chybách, pomýleních a odpuštění.
Písničky ze čtyř soudků
Režie: David Slouka
Hudba: David Slouka
Datum premiéry: 2.12.1998
Místo premiéry: Emauzský klášter, Praha
Délka v min.: 45
Komponovaný hudebně-pěvecký pořad českých lidových písní, rozdělený do čtyř tematických celků – soudků. Sedlácký, vojenský, milostný a veselý soudek vám společně povypráví o těžkém, ale i veselém životě našich předků.
Východočeské a západočeské písně a tance
Choreografie: Lenka Homolová
Režie: Jaroslava Šiktancová
Hudba: Miroslav Císař, Miloslav Rychta, Jiří Fišer
Datum premiéry: 1.1.1998
Místo premiéry: ?
Délka v min.: 40
Tance z různých částí Čech, které, pospojovány tématickými písněmi, tvoří zajímavý obraz lidových radovánek i starostí. Obsahuje jednotlivá taneční a hudebně pěvecká čísla, v ostatních komponovaných pořadech nezařazena.
Pocta Erbenovi
Choreografie: Alena Skálová
Režie: Jaroslava Šiktancová
Hudba: Jiří Fišer
Výtvarník: Helena Pěkná
Datum premiéry: 19.4.1997
Místo premiéry: Divadlo U Hasičů, Praha
Délka v min.: 55
Alena Skálová vždycky dokázala ze svých svěřenců dostat výraz niterných prožitků, hlubinných dispozic člověčích impulsů a prožitků, o kterých sami nositelé netuší, že jsou jich schopni. Na nich pak choreografka rozvádí své kouzelné hry kontrastů, nadsázky, vtipu a někdy i kruté satiry, stejně jako průzračnosti a škádlivosti mládí nebo životem zdrsněného životního vyznání. Folklor 5/97
Dobré jídlo, dobré pití, základ všeho živobytí
Choreografie: Alena Skálová
Režie: Alena Skálová
Hudba: Jiří Fišer
Výtvarník: Helena Pěkná
Asistent výtvarníka: Zdislava Kasalová
Datum premiéry: 4.6.1994
Místo premiéry: Východočeské divadlo v Pardubicích
Délka v min.: 25
Suita vyjadřující vztah českého člověka k jídlu a pití.
Gaudeamus Vánočně
Choreografie: Alena Skálová
Hudba: Jiří Fišer
Výtvarník: Helena Pěkná
Datum premiéry: 20.12.1993
Místo premiéry: ÚKDŽ Praha
Délka v min.: 30
Suita s vánoční tematikou. Písně a prastaré tance, zrekonstruované podle obrazů ze života prostých lidí. Celek je zakončen působivým živým Betlémem.
Čertovská suita
Choreografie: Alena Skálová
Režie: Alena Skálová
Hudba: Jiří Fišer
Výtvarník: Zdislava Kasalová a Helena Pěkná
Datum premiéry: 5.6.1993
Místo premiéry: Východočeské divadlo v Pardubicích
Délka v min.: 15
Čerti jsou oblíbenými postavami českých pohádek, lidových písní i přísloví. Bývají často zosobněním těch horších vlastností člověka a zároven varují před tím, kam až ho tyto vlastnosti mohou přivést. V naší Čertovské suitě uvidíte, jak si s čerty poradí nebojácný chasník, jak čerti straší tři venkovské holky, jak tancují svou čertovskou polku. Sami se přesvědčíte, že uspat malého čertíka je úkol skoro i nad čertovské síly. A na závěr jedno varování: lidé se vztekají, zlobí, nadávají… – a právě tehdy „čerti se radujou“. Na motivy písní a říkadel: Když jsem šel do nebe, Nikdo se tak dobře nemá, A já pořád kdo to je, Kolíbala bába čerta, Jsou mlynáři, jsou.